FANTASY & FUSION

Různé fantasy a fúze bývají docela často příznivci klasického raks sharki či folkloru odsuzovány a zatracovány coby deformace a zkažení orientálního tance. Většinou jde ale jen o špatnou prezentaci – pokud se řekne např. „ klasické egyptské raks sharki“, není nutné většinou už nic víc vysvětlovat. Pokud se ale v případě fantasy nevysvětlí, co tanečnice tančí, může to pak vzbudit značné rozpaky či nelibost publika (převážně toho odborného). Slyšela jsem názor, že stačí dát za název tance slovo „fusion“, a už můžete splácat dohromady a zatančit, co chcete…s tímto nesouhlasím. Každá tanečnice, která vymyslí svoje fantasy nebo svoji fúzi, by měla vědět, z čeho vychází, jakou hudbu a proč použila, a co chce daným vystoupením sdělit. V neklasických tanečních stylech by se měl dát daleko větší důraz na patřičný kostým, doplňky, pomůcky, choreografii a scénu celkově, aby tanec vyzněl tak, jak bylo zamýšleno…a ona myšlenka by také měla být dobře vysvětlena dopředu moderátorem či tanečnicí samotnou. Zkrátka“ fantasy“ nebo „fusion“ by nemělo být výsledkem nedostatečné a špatné taneční techniky nebo neznalostí interpretky, jinak z toho vznikne pouze znouzectnost, nikoliv silný umělecký zážitek.

VYUŽÍVANÉ REKVIZITY

Závoje
Tanec se závojem, tj. ve smyslu „závojové“ prvky, nejen pouze vstup – odhození,    vpravili do orientálního tance Evropané. Proto se tento tanec taky nejlépe tančí na neorientální svižnější hudbu (já osobně mám nejradši valčíkový rytmus). Tanečnice používá 1 až ? závojů, tanec se 2 a více závoji vyžaduje již určitou zručnost a též sílu v pažích. Pověstný „tanec sedmi závojů“ mně nijak neuchvátil, protože v podání, jak jsem ho viděla já, mi interpretka připomínala spíše postupně se rozmotávající kuklu, která normálně tančit zvládala až tehdy, když na sobě neměla namotaný ani jeden závoj…někdy méně znamená více… Závoje většinou bývají šifonové nebo hedvábné. Hedvábí je při složitějších figurách hůře zvladatelné, proto doporučuji hlavně tanečnicím, které rády adrenalinové zážitky…

Vějíře
Vějíře látkové, péřové, s hedvábným „praporem“…jsou užívány ve španělsky, čínsky nebo jinak laděných vystoupeních, veliké z pštrosích per jsou typické pro tanec ve stylu burlesque. Záleží na konkrétním vstupu či zpracování. Používání vějíře většinou nevyžaduje žádnou speciální techniku, ale opět pozor na neposlušné hedvábí.

Oheň
Oheň efektní, magický, divoký a nebezpečný…do orientálního tance se dostal jednak z vystoupení kejklířů a fakírů, jednak z Indie (kde má ale hlubší tradiční a duchovní význam, než pouhý světelný efekt). Oheň může mít různé podoby s různým stupněm náročnosti – od svíček, přes vějíře, až po řetězy či biče. Ne každá tanečnice má na tanec s ohněm dostatek odvahy. Nejde ale pouze o odvahu, ale i o dobrou techniku a zručnost, vždy musí být zajištěna bezpečnostní opatření, protože v případě nějaké nehody zde může jít opravdu o život. S ohněm nejčastěji pracují tanečnice tribal stylu. Někdy se místo ohňových řetězů používají lanka, na jejichž konci jsou připevněny barevné látkové fáborky nebo prapory.

Šavle
Šavle lze použít ve folklorních tancích, i fúzních tancích. Záleží na typu šavle, ladění daného vstupu a kondici tanečnice – vstupy bývají zpracovány temperamentně s náznakem boje, jiné jsou založeny na balancování šavle na různých částech těla. Některé tanečnice používají 2 i více šavlí zároveň. Někdy jsou užívány i jiné chladné zbraně, to už je ale hlavně o osobní specializaci.

CHCETE SE NAUČIT FANTASY A FUSION?

kontaktujte Studio NAJLA

DALŠÍ KURZY ORIENTÁLNÍCH TANCŮ

jaké další styly orientálních tanců Vám nabzíme

TANEC S MIMINKY

PERSKÝ TANEC

POP ORIENT

FLAMENCO

webové stránky od big profit